När jag skulle skriva min första uppsatts på gymnasiet skrev jag om -Levande föda.
Utbudet var litet och då fanns ju inte internet (vi hade skrivmaskins skrivning på schemat.)
Fit for life var den boken på svenska med enklast info. Någon bok av Are Wearland och Ann Wigmore.
Fall frukt, groddning, syrning, råkost.
Började hänga lite på hälsokost butiken i den lilla byn för att få svar på frågor… Gjorde en fastekur på 5 dagar… Hittade en så himla häftigt klar energi.
Min första ingång mot ayurvedan var Deepak Chopra. -Perfekt Hälsa, jag läste och läste om, för allt var så nytt, samtidigt kunde jag verkligen ta till mig varenda ord. I boken fanns asanas som jag började göra på egen hand.
Ayurvedan är så komplex, tillsammans med yogan
I Indien har jag köpt och läst massa böcker helst av David Frawley, Vasant Lad och Robert Svoboda.
På tågresor och dyl genom Indien fick man ju alltid trevligt och lärorikt sällskap av någon som såg böckerna och mer än gärna ville diskutera.
När man här hemma pratar Ayurveda så är det så mycket om dom 3 doshorna, Vata, Pitta, Kapha.
Eller så är det jag som missat något.
För mig handlar ayurvedan om att det ändrat mitt synsätt på allt runtomkring mig.
Förståelsen av mig själv och mina kära.
Prakriti och Purusha, allt som finns i yoga filosofin går hand i hand med ayurvedan och vise versa..
Tre gunas:
Sattva: Klar (knivskarp) Njuta av nuet är Sattva.
Rajas: energisk (hysterisk)Springa efter framtiden är Rajas.
Tamas: Slö (trög) Hålla fast vid det som varit/ minnen är Tamas.
I dagen samhälle så tenderar vi att tro att ju mer vi gör desto bättre.
Troligtvis kommer vi tillslut att nå toppen av det Rajastiska tillståndet. -(Utbränd).
Oförmögen att stanna upp och reflektera/ kontemplera och ”uppgradera” till det Sattviska tillståndet.
I det Sattviska tillståndet är vi lugna, klara, alerta och utför handlingarna när det behövs. Och har vetskap att det inte alltid går att vara på topp, så vi tillåter det Tamastiska tillståndet infinna sig så vi kan sova och vila under natten. Skulle vi behöva vila under dagen så tillåter vi att bjuda in tamas så vi sedan kan öka energin mot rajas för att lugnt kunna möta det sattviska tillståndet som besitter klarhet och kraft.
Om du kör bil i storstad, är du en sattvisk förare om du vid ett stoppljus släpper på gasen långt innan stoppljuset ( förutseende) och sakta rullar upp mot rött ljus.
En rajastisk förare om du gasar mot rött ljus (har inte tid att vänta..kanske mumlar något i stil med att -skärpning, här kommer jag och våga bara vara rött för mig) för att sen tvärbromsa, ja i det rajastiska tillståndet kretsar allt kring mig och mitt och bara allt blir till fördel för mig är jag lycklig.
Om du är i Tamastiskt tillstånd kommer du dig förmodligen inte ens ut till bilen och gör du det så är det kanske lite skit samma om du behöver vänta på rött ljus eller inte..:-)
Det gäller att ta mig tid till pranayama.
Så att apana och prana har kunnat börja nosa på varandra. (Det vi gör varje gång vi medvetet andas.)
Stått på mattan och låtit andning och rörelse få synkroniserats i en härlig dans där alla 5 olika vayus får lov att flöda.
Apana vayu, samana vayu, udana vayu, vyana vayu, prana vayu (inte att förväxla med den ”heliga pranan- livs kraften”) är det en av anledningarna till varför vi ställer oss på mattan?
För att få liv i dessa krafter som ligger inneboende.
Här kan du studera vayus och backbending.
Alla olika vayus har sina olika effekter på kroppen, knoppen och det universum vi alla är ett med.
Andas in kärlek, andas ut medkänsla…
Tack Sandra för att du delar med dig <3
Kära hoppas du hade en fin födelsedag, blev det 30 drop-back?
Jag längtar tills du startar din blogg!!
LOVE