Pinchamayurasana & sirsasana = under arm balanserande ställningar

Som jag i tidigare inlägg sagt, konsten att stå är att våga falla.
När jag i fredags skulle pröva lyckan på skridskor efter att inte stått på många år.. sedan på högstadiet, var det vingligt… och jag ville inte ramla, då kom direkt bambi på hal is känslan och benen låste sig. Till slut tog jag en sån där ”rullator” och åkte några varv med… Tänker att det är lite som att balansera mot vägg. hjälper en att hitta något men sen måste man bort från väggen eller i detta fall rullator för att verkligen lära.

Så jag vet av egen erfarenhet från pinchamayurasana att man kan tillslut bli bekväm med att ramla… perioder har jag liksom inte haft ens ett stopp innan jag fortsatt ner till en brygg variant, en kompis som gör 3 serien sa när han fick denna position att det var min position och då har det ju gått lite långt, eller övermod som Maria Boox kallar det.
För mig att i alla fall inte vara rädd för att falla är en befrielse, men fortfarande finns rädsla kvar i att hoppa fram…

Så till alla som är rädda för att gå upp i huvudstående, gör först några kullerbyttor…sen ta av allt vad ringar och armband heter och palla upp med alla soffans kuddar och öva på att slå över från huvudstående.
Bara så att man inte är livrädd för att ramla.
Och som varianten här uppe på bilden kan det vara svårt att ramla in i, men försök släpp greppet om dom samman flätade fingrarna och böj in nacken ( hon har inte bytt hand placering)…precis som en kullerbytta..
Men ha detta som mål bild

Här kommer en pedagogisk bild jag hittade på nätet:

LOVE & FALL WITH GRACE

2 thoughts on “Pinchamayurasana & sirsasana = under arm balanserande ställningar

  1. Övermod :-) Verkligen Mariaord! Och väldigt sant.
    Jag ramlade i huvudstående en gång. Det fick mig att våga stå på huvudet mer. Jag lärde mig att stå på huvudet som vuxen. Ett bra tips är att träna i gräset, ofta mycket lättare!
    Har också för mig att i de senare serierna är det en vinyasa från huvudståendet in i nästa som leder till bryggan, eller kanske jag blandar ihop det. Det är kanske från handståendet.?
    Tack för feedbacken häromdagen. Så sant att man mår bra i sinnet, då är det ok med lite ”skranglighet”. Men är kroppen bra på att gå bakåt vill man ju gärna göra det man är bra på… Summan för min del är träna bål och bukmusklerna sen gå bakåt igen.

  2. Ja men visst är det just den första bilden som är tagen från 3 serien. men som sagt hjälper verkligen i allafall om man ramlat över en gång. Och ja pincha mayurasana tror jag det är ett måste att våga falla innan man känner sig säker. Handstående lärde jag mig dra undan en hand i så man ramlar åt sidan som typ halv hjulning…
    Ja trix och fix..denna yoga med alla sin utmaningar.
    Psst glöm inte ryggmusklerna;-)
    Love&PLAY

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s